Till salu
Monea ring 070-349 20 25 eller 070-579 55 19
Maxi 77 -77
den blå randen är numera vit
nytt bomkapell oc sprayhood -10
förvaring kök
origokök, funkar perfekt
stickkoj på styrbords sida
sittbrunn med bord och dynor
6 hk Mercury från -05 (-06?)

stuvutrymme

portapotti















Maxad avslutning
I lördags seglade vi Sandön Runt på Monea.
Vi låg lågt i starten, men lyckades faktiskt kryssa förbi en Albin 78 på väg ut genom sundet mellan Liggskär och Klubbviken. Vidare norr om Vitfågelskäret för att runda fyren Vitfågelrännan och där fick vi en riktigt fin kryss mot gröna pricken vid Lillskorvgrundet.
Sedan vi rundat gröna märket var det dax att hissa spinnakern. Det gick halvbra, men vi tappade skoten (som dock var fastbundna längst bak) och det tog en liten stund att få ordning på. Snart susade vi dock fram med vackert buktande spinnaker och kort därefter var vi uppe i 8 knop! Nytt rekord för oss på Monea. Ytterligare lite trassel med linorna, men vi beslutade oss för att gå på spinnaker (i sidläge) genom Tjuvholmssundet. Vi tappade visserligen till 2,2 knop där, men lyckades ändå göra en fin passage med tanke på vindriktningen och vår korta mast.
När vi rundat den lilla, vita gamla fyren och skulle passera mellan Sandön och Svartöstan lyckades vi bra med att få upp Genuan innanför spinnakern och vi klarade oss från ytterligare missöden. Fast precis där det är som trängst upptäckte vi fraktfartyget på väg ut från stan och insåg att det var dags att göra en undanmanöver för den verkade inte vilja (eller kunna?) väja där. Även den lilla gippen lyckades bra och vi var snart på väg ut mot Liggskär och mållinjen. Spira, en Albin 78, som legat på behörigt avstånd över Germandöfjärden och tappat lite i Tjuvholmssundet började ta in på oss i kryssen mot mål, men vi lyckades hålla undan och gick i mål på knappt 4 timmar, 30 minuter.
Målet för dagen var att ta sig genom Tjuvholmssundet för segel, och vi tycker att det gick över förväntan. Plats 17 av 23.
Inte blev det sämre av en otroligt trevlig middag med underhållning av Björn Sjöö och Co under kvällen, och sång och dans :-)
/Ulf & Siw
Midsommar på Liggskär
Efter frenetiskt arbete under förmiddagen kom vi ut på säsongens första segling strax efter lunchtid idag.
Tyvärr fick vi reva seglen och ta motorn i bruk efter att bara seglat i den långsamma passagen. Men motorn har ju fått ett nytt fjäderhängt fäste och vi ska väl testa även det.
Besättningen denna dag är Ulf, Krister, Jens, Vilma och jag.
Framme på Liggskär är det fullt och många båtar har flaggspel - jättefint! Vi har fått "parkera" i tredjeled och det är ännu en ny upplevelse. Efter att ha hjälpt till med middagsdukning sitter vi i solgasset i sittbrunnen och dricker bubbel - man måste ju fira årets första seglats - även om den blev kort för segel.


Tyvärr fick vi reva seglen och ta motorn i bruk efter att bara seglat i den långsamma passagen. Men motorn har ju fått ett nytt fjäderhängt fäste och vi ska väl testa även det.
Besättningen denna dag är Ulf, Krister, Jens, Vilma och jag.
Framme på Liggskär är det fullt och många båtar har flaggspel - jättefint! Vi har fått "parkera" i tredjeled och det är ännu en ny upplevelse. Efter att ha hjälpt till med middagsdukning sitter vi i solgasset i sittbrunnen och dricker bubbel - man måste ju fira årets första seglats - även om den blev kort för segel.


Sprayhood, bomkapell och mast på!
Sprayhooden blev till slut färdigsydd, bomkapellet likaså


Lite märkligt (surt) är att knapparna till sprayhooden inte går att trycka på, trots att jag bytt ut själva fästena till dem som ska passa tryckknapparna. Hmm... Just nu har vi bara ramen
Även masten kom på igår med benägen hjälp av Thomas och Krister. Tack!



Lite märkligt (surt) är att knapparna till sprayhooden inte går att trycka på, trots att jag bytt ut själva fästena till dem som ska passa tryckknapparna. Hmm... Just nu har vi bara ramen
Även masten kom på igår med benägen hjälp av Thomas och Krister. Tack!

Vårens arbete
Även om man inte kan tro det här på bloggen, så har vi faktiskt arbetat lite på båten i vår.

Här pågår skräddande av bomkapellet, möjligen följer bilder av Ulf som lovat ta hand om sömnaden.

Rutorna är borta men innan det kan gelcoatas och tätas om ska all #%?€ butyltejp bort. Kniv funkar.

Jodå, den går att få ut, med lite lirkande.

Det var iaf varmt och skönt att arbeta. Och inte att förglömma, vi har en otroligt trevlig båtuppläggningsgranne, Urban, som bjöd på kaffe och bulle, men inte fastnade på bild.
När detta skrivs är Ulf förmodligen i full färd med att lägga på lager nr 7 ungefär av topcoaten - som Granec påstod skulle räcka med ett lager... I helgen hoppas vi få de nya rutorna på plats, och givetvis även fönsterkarmarna på insidan som blivit målade i skimrande puder metallic färg! Ja. Exakt. Puder metallic :-)

Här pågår skräddande av bomkapellet, möjligen följer bilder av Ulf som lovat ta hand om sömnaden.

Rutorna är borta men innan det kan gelcoatas och tätas om ska all #%?€ butyltejp bort. Kniv funkar.

Jodå, den går att få ut, med lite lirkande.

Det var iaf varmt och skönt att arbeta. Och inte att förglömma, vi har en otroligt trevlig båtuppläggningsgranne, Urban, som bjöd på kaffe och bulle, men inte fastnade på bild.
När detta skrivs är Ulf förmodligen i full färd med att lägga på lager nr 7 ungefär av topcoaten - som Granec påstod skulle räcka med ett lager... I helgen hoppas vi få de nya rutorna på plats, och givetvis även fönsterkarmarna på insidan som blivit målade i skimrande puder metallic färg! Ja. Exakt. Puder metallic :-)
Försäsong - 10 april
Idag har vi roat oss med att sy ihop seglen. Tänkte vara seriösa och göra det för hand, men det gick faktiskt att sy på den lilla symaskinen från Rusta :-P
Både storseglet och Genua 1an hade revor som vi lagade med hjälp av ett lagningskit från Clas Ohlson.
Vi har även funderat över nya kapell och bestämt oss för att de ska bli sandfärgade istället för blå. Och den blekta blå randen på skrovet ska bli vit i vår!
Säsongen närmar sig!
Både storseglet och Genua 1an hade revor som vi lagade med hjälp av ett lagningskit från Clas Ohlson.
Vi har även funderat över nya kapell och bestämt oss för att de ska bli sandfärgade istället för blå. Och den blekta blå randen på skrovet ska bli vit i vår!
Säsongen närmar sig!
Efterhandsberättelser
Några eftermiddagar i augusti fick jag äran att bjuda ut mina arbetskamrater på korta segelturer under rubriken "gemensam friskvård". Vid ett tillfälle var Ulf och Fredrik från LTU med och så Ann, Samuel och Alma och så jag då. Den gången gick det bra och vi fick en fin om än kort tur på fjärden.
Några dagar senare var det dags för Britt-Inger, Patric och Robin att agera besättning. Det gick ganska bra tills vi skulle starta motorn för att ta oss tillbaka när vinden mojnat och jag upptäckte att bränsleslangen gått sönder. Vi lyckades efter några försök med bla kapning och nymontering fixa det med hjälp av kattstrypare och eltejp. Få se om jag får med dem ut igen...
26 augusti var en av de sista utfärderna med Monea 2009.
Denna gång skulle jag (Siw) ut med Robin och mamma och pappa. Då jag avslutade jobbdagen i Kalix ordnades logistiken genom att mamma och pappa hämtade Robin och vi träffades vid båten som då låg på Kristers plats i Ettan.
Vi kom iväg lite senare än tänkt, men var ganska raskt nere i båten och klara att gå ut. Bara dra igång mot... och få startsnöret i handen. Suck. Den *#!% magnapullen! Igen!
Med pappa med behöver man inte heller vara orolig, vi bänglade och trasslade en god stund innan vi lyckades få ihop fjädern igen och skruva ihop allt (tre gånger) utan att tappa någon bult i vattnet. Först vid 18.30 kom vi iväg ut på Gråsjälfjärden. Vi hann med att få upp lite fart och runda den gamla fyren vid Svartösundet. Och viktigast av allt, mamma och pappa gillade det! Tyvärr föll mörkret ganska snabbt och vi fick vända in mot landbacken igen.
Några dagar senare var det dags för Britt-Inger, Patric och Robin att agera besättning. Det gick ganska bra tills vi skulle starta motorn för att ta oss tillbaka när vinden mojnat och jag upptäckte att bränsleslangen gått sönder. Vi lyckades efter några försök med bla kapning och nymontering fixa det med hjälp av kattstrypare och eltejp. Få se om jag får med dem ut igen...
26 augusti var en av de sista utfärderna med Monea 2009.
Denna gång skulle jag (Siw) ut med Robin och mamma och pappa. Då jag avslutade jobbdagen i Kalix ordnades logistiken genom att mamma och pappa hämtade Robin och vi träffades vid båten som då låg på Kristers plats i Ettan.
Vi kom iväg lite senare än tänkt, men var ganska raskt nere i båten och klara att gå ut. Bara dra igång mot... och få startsnöret i handen. Suck. Den *#!% magnapullen! Igen!
Med pappa med behöver man inte heller vara orolig, vi bänglade och trasslade en god stund innan vi lyckades få ihop fjädern igen och skruva ihop allt (tre gånger) utan att tappa någon bult i vattnet. Först vid 18.30 kom vi iväg ut på Gråsjälfjärden. Vi hann med att få upp lite fart och runda den gamla fyren vid Svartösundet. Och viktigast av allt, mamma och pappa gillade det! Tyvärr föll mörkret ganska snabbt och vi fick vända in mot landbacken igen.
Onsdagssegling..
Nu var det dax! Onsdagssegling måste vi vara med på. För nu kan vi ju segla :-)
Vi var ute i god tid och funderade på om vi skulle segla med Monea, eller försöka komma med på någon annan båt. Men först skulle Monea flyttas till Ettans båthamn för att vara redo för eftermiddagsseglingar (lite närmare än Granudden).
Med allt klart för att åka så återstår bara att dra igång motorelendet. Och givetvis gör den skäl för namnet! Den här gången är det startsnöret som går av.. Jaha, och då blev det plötsligt brottom med att laga för att komma iväg. Man kan kostatera att det som krånglat på båten är egentligen bara det som är nyast. Motorn är från 2006, men den krånglar ändå! Skräp!!
Nåja, med nytt snöre så åker vi in mot Ettans båthamn för att försöka hinna vara med på seglingen. Det visar sig att domaren är sen så det ordnar sig. Vi kommer iväg, med Monea, men lägger oss på behörigt avstånd för att se vad de andra gör. Och, minsann, två av de andra andra båtarna krockar!

Det blåste nästan ingenting, så det är inte svårt att förstå varför alla andra hissade spinnakeln.

Vår spinnakel ligger i garaget tyvärr. Idag hade vi behövt den..
Efter första vändan runt bojen borta vid Granuddens båthamn så kommer dommaren ut med motorbåt och påpekar att vi med vår takt har omkring två timmar kvar att segla. Sedan upplyser han oss om att vi ska sätta upp flaggan när vi bryter.. Eller om vi bryter... Hmm, vi är inte säkra på om han sa "när" eller "om", men vi valde iaf att bryta. Som sagt, vi hade behövt spinnakeln :-)
Ulf och Siw
Vi var ute i god tid och funderade på om vi skulle segla med Monea, eller försöka komma med på någon annan båt. Men först skulle Monea flyttas till Ettans båthamn för att vara redo för eftermiddagsseglingar (lite närmare än Granudden).
Med allt klart för att åka så återstår bara att dra igång motorelendet. Och givetvis gör den skäl för namnet! Den här gången är det startsnöret som går av.. Jaha, och då blev det plötsligt brottom med att laga för att komma iväg. Man kan kostatera att det som krånglat på båten är egentligen bara det som är nyast. Motorn är från 2006, men den krånglar ändå! Skräp!!
Nåja, med nytt snöre så åker vi in mot Ettans båthamn för att försöka hinna vara med på seglingen. Det visar sig att domaren är sen så det ordnar sig. Vi kommer iväg, med Monea, men lägger oss på behörigt avstånd för att se vad de andra gör. Och, minsann, två av de andra andra båtarna krockar!

Det blåste nästan ingenting, så det är inte svårt att förstå varför alla andra hissade spinnakeln.

Vår spinnakel ligger i garaget tyvärr. Idag hade vi behövt den..
Efter första vändan runt bojen borta vid Granuddens båthamn så kommer dommaren ut med motorbåt och påpekar att vi med vår takt har omkring två timmar kvar att segla. Sedan upplyser han oss om att vi ska sätta upp flaggan när vi bryter.. Eller om vi bryter... Hmm, vi är inte säkra på om han sa "när" eller "om", men vi valde iaf att bryta. Som sagt, vi hade behövt spinnakeln :-)
Ulf och Siw
Vad man ska göra med spinnakerbommen och nya inköp
Under helgen på Liggskär fick vi se vad man egentligen ska ha spinnakerbommen till. Upphissad i fallet och fäst vid bommen hängde den där på båten vid bryggan - en äkta mexikansk hängmatta! Om bara den mexikanska hängmattan hemma har rätt mått så är det där den kommer att hamna, så mycket är klart!

Vi har shoppat järnet de senaste veckorna. Nya elledningar och kopplingar och panel och spinnakerfall och livboj och nya skotlinor och fenderlinor och lazy jacks och...säkert något mer som jag inte minns just nu. :-)
Siw & Ulf

Vi har shoppat järnet de senaste veckorna. Nya elledningar och kopplingar och panel och spinnakerfall och livboj och nya skotlinor och fenderlinor och lazy jacks och...säkert något mer som jag inte minns just nu. :-)
Siw & Ulf
Sista sommarsöndagen?
Ännu en fantastiskt varm och solig dag, och som alltid är suget efter segling nästan övermäktigt. Daniel ville hem och Ulfs barn ville inte heller segla så jag hittade snabbt en ny besättning, Ann-Louise, Paula och Jonas mötte upp vid hamnen och vi fick i alla grejor och all mat - 4 fulla kylväskor på lika många personer för en dagssegling! Och jag som brukar säga att vi går inte i land förrän all mat är uppäten...

Redan vid 10 var vi på vattnet och styrde kosan mot - vad annars? - Liggskär. Fina vindar och Genua 2 tog oss dit på bara 1.30, vilket torde vara rekord för oss. Inte ett slag och bara lite gung och svall från andra båtar, även om vissa av oss tyckte det var lite väl jobbigt. Det gick bättre allt eftersom iaf (eller jag uppfattade det så) och ingen som helst dramatik uppstod, utan bara en fantastiskt fin segling med kurs rakt på målet.

Vi fick en bra plats vid bryggan där antalet båtar minskat något sedan lördagen. Sedan tog vi badgrejorna och gick över till utsidan. Det blåste väldigt mycket där, blev både svalt och sandigt, men Paula hann med en lång promenad längs stranden. Och självklart måste man bada - två gånger! Efter en stund fick vi nog och bytte till klubbsidan med filtar och kaffetermosar. Mer bad och bok och slummer i solen - härligt!
På Liggskär hade vi fått tips om att vi kanske skulle träffa på killarna med Hobie Caten igen, och faktum var att vi blev omseglade av en redan vid Stensborg. Dock inte "rätt" men de här killarna hade oxå skoj och seglade i åttor kring alla andra båtar i närheten. Hur häftigt som helst! Vi såg en del andra fartyg oxå och som någon på stranden, och som någon där sa; "Det är rätt dag att vara här, det händer en hel del!"

Förresten snackade jag med ägarna till båten jag nästan rammade i lördags och det var ingen fara. Skönt!
Nästa utmaning var att få all maten grillad och efter en bra stunds kämpande i blåsten fick vi en liten glöd och kunde grilla, kycklingspett, halloumi, lök, vitlök, tomat, sparris, paprika...plus potatissallad, fetaost, sallad och tsatsiki till. Vi kunde suttit och ätit fortfarande om inte tiden gått så fort att vi måste tänka på returen till stan. Det var jättegott och det enda som saknades var vinglaset till!

Jag hade funderat hela eftermiddagen hur vi skulle ta oss ut ur hamnen på smidigaste sätt, eftersom vinden kom rakt från sidan och var så stark att jag inte riktigt vill backa upp mot den med utombordaren. Efter att ha rådfrågat Gudrun och Kent i Dudde och Per i Ellvan tog de befälet, lossade ankaret och drog ut vår för så vi enkelt kunde köra rakt ut. Planen var att, som i lördags, köra på enbart Genua 1 i sidvinden. Väl ute i vindögat stod jag vid rodret och Jonas hissade seglet och Paula och Ann-Louise tog skotet på varsin sida. Hur det nu blev var mina instruktioner inte tydliga nog utan seglet satt fast och tog vind - åt fel håll. Med motorns hjälp fick vi båten i rätt riktning innan seglet trasslat till sig alldeles och kunde styra hemåt igen. Även denna gång fick vi bra fart och svischade raka vägen mot hemmahamn, utan att få med oss några laxfällor på vägen ;-). I höjd med Svartöstan mojnade vinden plötsligt och vi startade motorn (aka motoreländet i alla situationer då man måste dra många gånger) och packade raskt ihop seglet. Visserligen fick vi lite mer vind längre fram men det var inte långt kvar och delar av sällskapet föredrog motorgång, trots ljudet. Märkligt!

Efter flitigt fotograferande i det härliga kvällsljuset skulle fendrarna ut och - såklart - en släppte från sitt fäste samtidigt som ekolodet glappade så vi tappade djupmätaren. Vände inne i hamnen och försökte hämta upp den men var lite feg pga okänt djup så vi fick ta hjälp av en motorbåt som precis gick ut. Tillbaka in i hamnen och ca 50 meter från vår plats kom ösregnet över oss utan förvarning. Även om vi fick in dynorna så hann vi bli totalt genomblöta på de 3-4 minuter det tog att lägga till. Vi fick helt enkelt vänta ut regnet innan vi packade ut grejorna och kunde åka hem igen, värsta slagregnet och åskan rakt ovanför. Och sånt där speciellt gult ovädersljus! Härligt! Om inte åskan legat just över oss hade jag nog hoppat i plurret - jag var ju ändå blöt.

Tack för sällskapet och ännu en härlig dag i båten! Och tack Ann-Louise för alla fina bilder!
Siw
(sent tillägg) Bilderna hamnar inte alls som jag tänkt mig, men jag hoppas känslan kommer med ändå!


Redan vid 10 var vi på vattnet och styrde kosan mot - vad annars? - Liggskär. Fina vindar och Genua 2 tog oss dit på bara 1.30, vilket torde vara rekord för oss. Inte ett slag och bara lite gung och svall från andra båtar, även om vissa av oss tyckte det var lite väl jobbigt. Det gick bättre allt eftersom iaf (eller jag uppfattade det så) och ingen som helst dramatik uppstod, utan bara en fantastiskt fin segling med kurs rakt på målet.


Vi fick en bra plats vid bryggan där antalet båtar minskat något sedan lördagen. Sedan tog vi badgrejorna och gick över till utsidan. Det blåste väldigt mycket där, blev både svalt och sandigt, men Paula hann med en lång promenad längs stranden. Och självklart måste man bada - två gånger! Efter en stund fick vi nog och bytte till klubbsidan med filtar och kaffetermosar. Mer bad och bok och slummer i solen - härligt!
På Liggskär hade vi fått tips om att vi kanske skulle träffa på killarna med Hobie Caten igen, och faktum var att vi blev omseglade av en redan vid Stensborg. Dock inte "rätt" men de här killarna hade oxå skoj och seglade i åttor kring alla andra båtar i närheten. Hur häftigt som helst! Vi såg en del andra fartyg oxå och som någon på stranden, och som någon där sa; "Det är rätt dag att vara här, det händer en hel del!"


Förresten snackade jag med ägarna till båten jag nästan rammade i lördags och det var ingen fara. Skönt!
Nästa utmaning var att få all maten grillad och efter en bra stunds kämpande i blåsten fick vi en liten glöd och kunde grilla, kycklingspett, halloumi, lök, vitlök, tomat, sparris, paprika...plus potatissallad, fetaost, sallad och tsatsiki till. Vi kunde suttit och ätit fortfarande om inte tiden gått så fort att vi måste tänka på returen till stan. Det var jättegott och det enda som saknades var vinglaset till!


Jag hade funderat hela eftermiddagen hur vi skulle ta oss ut ur hamnen på smidigaste sätt, eftersom vinden kom rakt från sidan och var så stark att jag inte riktigt vill backa upp mot den med utombordaren. Efter att ha rådfrågat Gudrun och Kent i Dudde och Per i Ellvan tog de befälet, lossade ankaret och drog ut vår för så vi enkelt kunde köra rakt ut. Planen var att, som i lördags, köra på enbart Genua 1 i sidvinden. Väl ute i vindögat stod jag vid rodret och Jonas hissade seglet och Paula och Ann-Louise tog skotet på varsin sida. Hur det nu blev var mina instruktioner inte tydliga nog utan seglet satt fast och tog vind - åt fel håll. Med motorns hjälp fick vi båten i rätt riktning innan seglet trasslat till sig alldeles och kunde styra hemåt igen. Även denna gång fick vi bra fart och svischade raka vägen mot hemmahamn, utan att få med oss några laxfällor på vägen ;-). I höjd med Svartöstan mojnade vinden plötsligt och vi startade motorn (aka motoreländet i alla situationer då man måste dra många gånger) och packade raskt ihop seglet. Visserligen fick vi lite mer vind längre fram men det var inte långt kvar och delar av sällskapet föredrog motorgång, trots ljudet. Märkligt!



Efter flitigt fotograferande i det härliga kvällsljuset skulle fendrarna ut och - såklart - en släppte från sitt fäste samtidigt som ekolodet glappade så vi tappade djupmätaren. Vände inne i hamnen och försökte hämta upp den men var lite feg pga okänt djup så vi fick ta hjälp av en motorbåt som precis gick ut. Tillbaka in i hamnen och ca 50 meter från vår plats kom ösregnet över oss utan förvarning. Även om vi fick in dynorna så hann vi bli totalt genomblöta på de 3-4 minuter det tog att lägga till. Vi fick helt enkelt vänta ut regnet innan vi packade ut grejorna och kunde åka hem igen, värsta slagregnet och åskan rakt ovanför. Och sånt där speciellt gult ovädersljus! Härligt! Om inte åskan legat just över oss hade jag nog hoppat i plurret - jag var ju ändå blöt.

Tack för sällskapet och ännu en härlig dag i båten! Och tack Ann-Louise för alla fina bilder!
Siw
(sent tillägg) Bilderna hamnar inte alls som jag tänkt mig, men jag hoppas känslan kommer med ändå!
Det svänger om seglingen - för att inte tala om motorkörandet...
Daniel och jag hade bestämt oss för att tillbringa fredagen och lördagen på segelbåten. Tyvärr blev det en massa jobbsamtal hela morgonen så vi kom inte iväg förrän efter lunch, men gårdagen var lika solig och fin som varje dag de senaste veckorna. Tur man inte är bonde och måste längta efter regn!
Vi gick ut i god ordning och fick bra fart mellan Hamnholmen och Stensborg, men väl ute i sundet hamnade vi i lä för Sandön så vi bestämde oss för att gå genom Tjuvholmssundet och Sandöns utsida. Med bara 10 meter mast får man ta till motor när det blir lä bakom öarna, och som vanligt var jag pigg på att snabbt få upp seglet och stänga av motorn när vi passerade sundet och vinden tog i igen. Sagt och gjort...men vad jag inte räknade med var att vindriktningen inte riktigt var densamma på andra sidan och att vi snabbt drev in mot grynnorna på landsidan vid Tjuvholmssundet - där det är riktigt grunt.

Vi lyckades iaf räta upp det och gick för motor en bra bit ut innan vi vågade förlita oss på segel igen. Många och långa kryssar blev det, men i god fart, och vi nådde Örgrund efter bara knappa tre timmar från start, vilket känns ok med tanke på kryssandet. Vi hade tur med vindarna som vred precis i den riktning vi behövde i passagen vid Junkön och ut mot Larsgrundet. På väg in mot Klubbviken/Liggskär blev det tunt om vind och vi fick gå för motor igen, så totalt tog det väl 5 timmar - inklusive stopp vid Klubbviken innan vi landade på Liggskär för kvällen. LSS hade stugvärdar denna helg och bryggan var fullsatt, men efter en hel del trixande och hjälp från olika håll fick vi plats mellan en motorseglare (Josefin) och en Contrast 36 (med hängmatta - det är alltså det man ska ha spinnakerbommen till!!!)
Middag bestående av inte mindre än 1,2 kg tunna revbensspjäll, potatissallad och grillade grönsaker, tillagade på en liten grill, smakade jättegott efter en lång dag på frukost och lite mackor. Natten blev väldigt varm och fuktig, det är inte alls lika kul att sova ute nu när nattfukten sätter in på allvar Vi fick ta in dynorna från sittbrunnen redan vid 8-snåret och att sitta ute på kvällen var inte att tänka på.
Lördagen började med strålande sol kl 8 men mulnade till med snabba, "porösa" moln innan det klarnade upp igen fram på eftermiddagen. Det var ändå jätteskönt att bada och kyla ner huvudet efter natten i fuktig värme i båten. Daniel gjorde flera turer i optimistjollen och jag låg i sittbrunnen och solade med en bok och kaffekopp - härligt!

Vi fick även gå ombord på en Compis 28 ägd av bekanta från stan. Jättefin, med både kyl och rullfock och inombordare och toalett och... jag blev inte det minsta sugen. Nä. Knappt alls. Och så är den till salu dessutom. Men vi är ju inte klara med Maxin. Inte alls. Men ändå... Hmmm...
Efter en sen lunch - potatis och grillad lax - gjorde vi loss från bryggan och tråcklade oss ut. "Det här blir problem" var ungefär det sista jag behövde höra innan det var dags att snirkla oss ut mellan ankarlinor och andra båtar och det höll på att ta en ände med förskräckelse (backen slog ur när den verkligen behövdes) kom vi oss ut och jag hoppas och ber att det inte blev något på Josefins gummijolle! Vi ska ju ut imorgon igen och jag ska försöka leta rätt på dem och kolla om allt är ok.
Väl ute valde vi att hissa endast Genua 1 i sid/undandvinden och lyckades ligga mellan 4 och 5 knop nästan hela vägen tillbaka, vilket gjorde en restid på bara knappa två timmar tillbaka till hamn. Och en sån härlig seglats därtill!
Imorgon blir det ut igen, men med ny besättning!
/Siw
Vi gick ut i god ordning och fick bra fart mellan Hamnholmen och Stensborg, men väl ute i sundet hamnade vi i lä för Sandön så vi bestämde oss för att gå genom Tjuvholmssundet och Sandöns utsida. Med bara 10 meter mast får man ta till motor när det blir lä bakom öarna, och som vanligt var jag pigg på att snabbt få upp seglet och stänga av motorn när vi passerade sundet och vinden tog i igen. Sagt och gjort...men vad jag inte räknade med var att vindriktningen inte riktigt var densamma på andra sidan och att vi snabbt drev in mot grynnorna på landsidan vid Tjuvholmssundet - där det är riktigt grunt.

Vi lyckades iaf räta upp det och gick för motor en bra bit ut innan vi vågade förlita oss på segel igen. Många och långa kryssar blev det, men i god fart, och vi nådde Örgrund efter bara knappa tre timmar från start, vilket känns ok med tanke på kryssandet. Vi hade tur med vindarna som vred precis i den riktning vi behövde i passagen vid Junkön och ut mot Larsgrundet. På väg in mot Klubbviken/Liggskär blev det tunt om vind och vi fick gå för motor igen, så totalt tog det väl 5 timmar - inklusive stopp vid Klubbviken innan vi landade på Liggskär för kvällen. LSS hade stugvärdar denna helg och bryggan var fullsatt, men efter en hel del trixande och hjälp från olika håll fick vi plats mellan en motorseglare (Josefin) och en Contrast 36 (med hängmatta - det är alltså det man ska ha spinnakerbommen till!!!)
Middag bestående av inte mindre än 1,2 kg tunna revbensspjäll, potatissallad och grillade grönsaker, tillagade på en liten grill, smakade jättegott efter en lång dag på frukost och lite mackor. Natten blev väldigt varm och fuktig, det är inte alls lika kul att sova ute nu när nattfukten sätter in på allvar Vi fick ta in dynorna från sittbrunnen redan vid 8-snåret och att sitta ute på kvällen var inte att tänka på.
Lördagen började med strålande sol kl 8 men mulnade till med snabba, "porösa" moln innan det klarnade upp igen fram på eftermiddagen. Det var ändå jätteskönt att bada och kyla ner huvudet efter natten i fuktig värme i båten. Daniel gjorde flera turer i optimistjollen och jag låg i sittbrunnen och solade med en bok och kaffekopp - härligt!

Vi fick även gå ombord på en Compis 28 ägd av bekanta från stan. Jättefin, med både kyl och rullfock och inombordare och toalett och... jag blev inte det minsta sugen. Nä. Knappt alls. Och så är den till salu dessutom. Men vi är ju inte klara med Maxin. Inte alls. Men ändå... Hmmm...
Efter en sen lunch - potatis och grillad lax - gjorde vi loss från bryggan och tråcklade oss ut. "Det här blir problem" var ungefär det sista jag behövde höra innan det var dags att snirkla oss ut mellan ankarlinor och andra båtar och det höll på att ta en ände med förskräckelse (backen slog ur när den verkligen behövdes) kom vi oss ut och jag hoppas och ber att det inte blev något på Josefins gummijolle! Vi ska ju ut imorgon igen och jag ska försöka leta rätt på dem och kolla om allt är ok.
Väl ute valde vi att hissa endast Genua 1 i sid/undandvinden och lyckades ligga mellan 4 och 5 knop nästan hela vägen tillbaka, vilket gjorde en restid på bara knappa två timmar tillbaka till hamn. Och en sån härlig seglats därtill!
Imorgon blir det ut igen, men med ny besättning!
/Siw
Jollesegling på Liggskär
Bilderna är från turen som vi kallat Sommarsegling i bloggen. Vem som seglar på bilderna är inte solklart :-)




Sushi - och påbörjad renovering av elsystemet
Tänk vad fullt med grejer det kan bli i en Maxi 77:a när man börjar riva ut något för att renovera litet! Eftersom det inte sitter några säkringar nära batteriet och att vi inte lyckats få fart på Wallasvärmaren (som behöver mycket ström för att starta) så har vi bestämt att uppdatera elinstallationen på båten. Men först lyxade vi till det med Sushi på båten. Jättegott!
Förtennade kablar (som har mindre motstånd är vanliga kablar) är inköpta (Hjertmans) liksom en snygg elpanel med automatsäkringar (Biltema). En huvudbrytare och huvudsäkring tillsammans med rör till kablarna är vad som behövs. Det blir också en ny kabel till den inköpta topplanternan med vattentät genomföring och kontakt genom taket. Och en ytterligare lampa till förpiken för bokmalarna som äger båten. Biltema, biltema och biltema igen förstås :-)
Det är tur att el på en Maxi 77:a utan inombordare är en enkel historia. LED-lampor i ruffen är redan installerade och vi kommer inte att byta kablarna till för- och akterlanternan. De är dragna i rör och ser bra ut och vi använder ju lanternorna ganska sällan hur som helst. Men de gamla kablarna ska förstås anslutas till elpanelen.
Idag hann vi dock bara sätta fast elpanelen och huvudbrytaren, samt dra lite rör. Allt tar sin tid..
Ulf och Siw
Förtennade kablar (som har mindre motstånd är vanliga kablar) är inköpta (Hjertmans) liksom en snygg elpanel med automatsäkringar (Biltema). En huvudbrytare och huvudsäkring tillsammans med rör till kablarna är vad som behövs. Det blir också en ny kabel till den inköpta topplanternan med vattentät genomföring och kontakt genom taket. Och en ytterligare lampa till förpiken för bokmalarna som äger båten. Biltema, biltema och biltema igen förstås :-)
Det är tur att el på en Maxi 77:a utan inombordare är en enkel historia. LED-lampor i ruffen är redan installerade och vi kommer inte att byta kablarna till för- och akterlanternan. De är dragna i rör och ser bra ut och vi använder ju lanternorna ganska sällan hur som helst. Men de gamla kablarna ska förstås anslutas till elpanelen.
Idag hann vi dock bara sätta fast elpanelen och huvudbrytaren, samt dra lite rör. Allt tar sin tid..
Ulf och Siw
Doppat rutorna - och gått för motor..
Idag, söndag, har vi tagit en dagstur med Ulf, Vilma, Jens och Jens kompis Viktor i besättningen. Lagom vindar tyckte kapten Ulf och hissade glatt Genua 1 och storseglet strax utanför Ettans båthamn. Lite på gränsen visade det sig och när en lycklig Ulf håller i och förväntansfullt glor på GPSen för att se hur fort det går, så noterar Jens att det lutar såpass att det stänker in vatten i sittbrunnen.. :-o
Olika viljor kommer till ytan och i förhandlingen mellan att fortsätta segla med mindre segel eller att gå för motor så vinner motorn. Delvis på grund av att det faktiskt blåser rak motvind. Och solen skiner så vi vill förstås till stranden fortast möjligt i stället för att kryssa halva dagen..

Efter en uppvisningsrunda genom Klubbvikens gästhamn utan att hitta plats tuffade vi över till Liggskär där vi badade och solade hela dagen. Jätteskönt!
På hemvägen vann motorn igen. Svag medvind gör ju inga hastighetsrekord direkt. Inte med en Maxi 77 iaf. Hmm, såvida man inte använder Spinnakern förstås (funderar Ulf som just nu förvarar den tillsammans med Spinnakerbommen i garaget..).
Ulf
Olika viljor kommer till ytan och i förhandlingen mellan att fortsätta segla med mindre segel eller att gå för motor så vinner motorn. Delvis på grund av att det faktiskt blåser rak motvind. Och solen skiner så vi vill förstås till stranden fortast möjligt i stället för att kryssa halva dagen..

Efter en uppvisningsrunda genom Klubbvikens gästhamn utan att hitta plats tuffade vi över till Liggskär där vi badade och solade hela dagen. Jätteskönt!
På hemvägen vann motorn igen. Svag medvind gör ju inga hastighetsrekord direkt. Inte med en Maxi 77 iaf. Hmm, såvida man inte använder Spinnakern förstås (funderar Ulf som just nu förvarar den tillsammans med Spinnakerbommen i garaget..).
Ulf
Kalashotell!
Tack vare Krister, som tyvärr inte fått sin båt i sjön denna sommar pga motorproblem och...ja, man tycker ju att det borde gå att få tag i reservdelar men... kunde vi låna plats i Ettan och sova kvar i stan under kalasets lördagkväll. Alldeles särskilt tack för det!
Grabbarna och jag tog över båten (för motor) och Camilla, Henrik och Daniel gjorde oss sällskap på ett glas vin och lite ost och kex i hamnen. Grabbarna fick bada från båten, något nyktrare (mycket faktiskt), än hamngrannen som gjorde tidernas magplask efter att ha ropat "Blunda nu!" innan han snubblade i. Alla tittade! Ulf och barnen + kompisar anslöt snart och vi hade riktigt trevligt i båten innan det var dags för Anna Ternheim, öltält, karuseller och fusktatueringar.
Det gick bra att sova i Ettan med, även om jag saknade toalett på morgonkvisten. Mina grabbar har inte riktigt greppat grejen med att vara ute varje möjlig stund utan ville hem ganska snabbt på söndagen, istället för att följa med Ulf, Vilma, Jens och hans kamrat ut...
Over to you, sailpartner!
/Siw
Grabbarna och jag tog över båten (för motor) och Camilla, Henrik och Daniel gjorde oss sällskap på ett glas vin och lite ost och kex i hamnen. Grabbarna fick bada från båten, något nyktrare (mycket faktiskt), än hamngrannen som gjorde tidernas magplask efter att ha ropat "Blunda nu!" innan han snubblade i. Alla tittade! Ulf och barnen + kompisar anslöt snart och vi hade riktigt trevligt i båten innan det var dags för Anna Ternheim, öltält, karuseller och fusktatueringar.
Det gick bra att sova i Ettan med, även om jag saknade toalett på morgonkvisten. Mina grabbar har inte riktigt greppat grejen med att vara ute varje möjlig stund utan ville hem ganska snabbt på söndagen, istället för att följa med Ulf, Vilma, Jens och hans kamrat ut...
Over to you, sailpartner!
/Siw