Nya leder - Tjuvholmssundet

Motorbåtsutflykten i söndags väckte en längtan tillbaka till segelbåten hos oss båda och väderprognoserna lovade fina vindar och en del byar ikväll, så vi bestämde oss för en kvällstur med Jens och Vilma.

Vi bestämde oss för att testa Tjuvholmssundet, eftersom vi liksom hållit oss på samma spår hittills. Dessutom skulle vinden vrida från sydost till sydväst och vi tänkte att där är vi inte i lä för Sandön. Sagt och gjort. Vi var beredda att ta till motorn i sundet, men lyckades ta oss igenom på segel - även om det bara gick 1,5 knop ibland. Ute ur sundet får vi lite mer vind och beger oss utåt. Macka och bulla därute och sedan...mojnar vinden. Eftersom vi jobbar imorgon bestämde vi oss för att vända tillbaka och tur var väl det för det blir inte mycket mer blåst än så. Dvs motor tillbaka genom sundet och större delen av vägen tillbaka i hamn.

Ett problem vi brottas med är hur jag (Siw) ska kunna få upp "motoreländet". Den konstruktion som finns bygger på att man sitter i sämsta tänkbara ställning och rycker/drar upp motorn ca 35 cm till "låsläge". Helt j-a värdelös konstruktion! Vi har testat med en talja/replösning, men det funkar inte riktigt. Frågan är nu om man kan byta motorfästet till ett fjäderbelastat utan att behöva ta upp båten.  Pappa Bror har lovat att fundera på en lösning och han brukar vara bra på det.

På plussidan idag:
* segla genom sundet känns som en bra grej
* SAS-planet som mötte oss utanför flygplatsen
* få segla ut på en vanlig tisdag kväll

På minussidan
* motorproblematiken
* trist utan vind

Bilder kommer...

Hur skönt som helst - trots regn

I lördags var vi ut till Liggskär igen, denna gång hade vi märke och får lägga till i hamnen där.

På väg dit ersattes det fina vädret av alltmer moln och inte blev det bättre av att motorn kärvade - en förutsättning för att kunna lägga till - och alla reparationsförsök ledde till att brickor och verktyg antingen landade i sjön eller i botten av motorn... Problemet var att fjädern till magnapullen hade rätat ut sig i fästet och släppt. Vi visste tackochlov att Mia och Lars skulle ut och ringde en vän, vilket ledde till att vi fick tag på Maria och Björn som redan var i närheten och hade en 10ans lednyckel som vi behövde. Nu är det fixat, men vi måste nog byta ut fjäden (minnesnotering i huvudet). Ocn ny 10a inköpt.

Söndagen blev en skön dag på Liggskärs yttre strand, men med motorbåt. Det är inte lika roligt att åka motorbåt - så det så!

Nu kan vi det här..

Japp, nu har vi seglat själva. Eller, ja, tillsammans med först Mårten på midsommarafton och sedan Maria på midsommardagen, men ändå.. Och lägg märke till de proffsiga seglarhandskarna!



När man tittar upp på masten tycker man att 10 meter är hyfsat högt. Men i jämförelse med vissa andra hoga saker så är segelbåtar pyttesmå! Iaf i jämförelse med kranarna på lastkajen..



Vi är förföljda.. Förmodligen av avundsjuka motorbåtsägare...



Hmm, mötande som går för motor har väjningplikt, eller?



Eller, så flyttar vi på oss..



/Ulf & Siw

Midsommarafton på sjön

Igår var vi ute på vår första "riktiga" seglingstur, dvs utan hjälp. Mårten var med och han har seglat förut, men tanken var liksom att vi skulle fixa allt själva. Och det gjorde vi faktiskt!

Efter ett par lovar mot stan och lite oplanerade slag som båten "ville" utan vår inblandning - annat än att parera - fick vi bättre koll på läget och lyckades ta oss nästan ända ut till Klubbviken/Likskär. Då var kl 16.30 och vi skulle ha middag i Sunderbyn från ca 17... Hm...

Inte heller den här dagen var det speciellt mycket vind, men när vi guppat omkring i ingen fart alls en kort stund bara så lyckades vi hitta "rätt" vindar och hade bra fart större delen av tiden. Vi tom passerade några andra segelbåtar. När vi kom rätt nära en röd båt så ropade de något till oss och jag (Siw) hörde inte riktigt men svarade glatt "Vi är inte så duktiga på det här men vi försöker hålla oss undan". Det var innan vi seglade ifrån dem :-) 6 knop är den nya rekordfarten. Och jag (Siw) har lagt till vid bryggan med motor för första gången! Inga skador.

Idag, midsommardagen, ska vi ta en tur igen, Maria ska följa med och vi planerar att ta oss ut till Likskär och se om vi får bli medlemmar i seglingssällskapet.


Plötsligt...

...är det viktigt att det blåser. Och att man kan hantera den lilla dator som man skriver inlägg på...

Midsommarafton och 24 Norrbotten har lovat 7 m/s nordostlig som vrider till nordväst till kvällen. Yr säger 3 m/s och SMHI båtväder lovar 2-5 m/s. Summan av kardemumman är att vi ska göra ett försök och hoppas slippa gå för motor tillbaka idag.

Gomorron!

S & U

Shopping eller inte?

Eftersom jag tidigare fått höra att man inte kan shoppa betong (till huset) så kan man ju aldrig vara säker... Idag har jag iaf införskaffat ett regnställ som ska vara vattentätt (jag frågade nog en 4-5 gånger iaf, på varje nytt plagg hon tog fram).

Fleecetröja, regnjacka, regnbyxa och sjösäck för kamera och mobil. Jättekonstigt att köpa friluftskläder! Det senaste regnstället jag ägt är inköpt på OK i Kalix ca -94 och har därefter legat hoprullat i bagaget på bilen (bilen är utbytt ett antal gånger, men inte reg

Jalle håller koll på bommen.. plattläns heter det visst...


Det är härligt att segla med en glad besättning


Siw - nöjd med att allt verkar fungera med seglingen


Bommen fattas.. men experterna är på plats :-)


Sjösatt!

Idag var det äntligen dags för dagen S - som i sjösättning. Enligt ök skulle marinan ta hand om upphissandet och nedsänkandet av vår båt vid deras kaj. Till lunch skulle den ligga och vänta på oss. Eftersom vår seglingsvana är högst begränsad så hade vi bokat att Jalle och Nogge skulle följa med och styra upp saker och ting.

Efter en stärkande lunch på stan åkte vi ut, och visst, där låg hon och väntade. Och hade inte drabbats av läckage eller liknande. Ungefär en timme senare hade vi lyckats få på bommen, akterstaget (som krävde lite justerande) och hakat i seglen på rätt ställen och fått koll på alla andra prylar som ska vara i ordning, och så var det dags att lägga ut. Den imponerande 4-taktaren på hela 6 hk tog oss en bit från kajen innan det var dags att hissa seglen och skota och greja och... vad vi nu gjorde. Det segel vi fått upp var stormfocken, så ute i "kanalen" mellan Sandön och SSAB hann vi även byta till Genua, ungefär samtidigt som vi tappade vinden totalt. :-)

Vi har iaf provat segla, både kryssa och slå och i läns och slör  och haft en riktigt trevlig eftermiddag på sjön. Med segel kom vi upp i dryga 4,5 knop och det kändes som att segla "på riktigt" innan vinden dog ut. Jalle och Nogge gjorde ett bra jobb med att förklara och visa hur det ska gå till och vad man bör tänka på så kanske, kanske vågar vi oss ut på egen hand nästa gång.

Att göra listan har kompletterats med
* nya förtöjningstampar ska handlas in (behövs lite längre)
* köpa handskar för att skona frökenfingrarna från blåsor
* se till att ta med färskt sjökort ombord (båda litade till varandra vilket visserligen är en bra grej)
* ordna någon form av talja/rep för att få upp motorn utan att knäcka ryggen helt (eller för Siw - få upp den alls)

Det känns verkligen jätteskoj och vi längtar båda efter nästa tur ut, tyvärr kallar andra saker under helgen.

Tack till Jalle, Nogge och Robin för sällskap och stöd under premiärturen! Bilder kommer!

/Siw & Ulf

Rorsmansprovet för segelbåt avklarat..

Vilket också var min första segling med en mindre segelbåt. Jättehäftigt! Och nu har jag fattat hur man stagvänder utan att genuan fastnar i allt som är i vägen för den på väg från ena sidan till den andra. Kanske självklart, men det är faktiskt något jag funderat på..  :-)

Ulf

Det får inte blåsa för mycket!

I alla fall när man ska sjösätta segelbåt. Med lyftkran. Något besvikna tvingades vi inse i lördags att det inte blir någon sjösättning. Istället fick vi boka ny tid och nu är det 12/6 som gäller. Då kommer vi inte att vara med vid sjösättningen, men går allt väl blir det premiärsegling framåt lunch. Eller, om självförtroendet tryter, så får vi provköra motorn ordentligt :-)

/U & S

RSS 2.0